4 tips for å slappe av

Du er ikke den eneste som sliter med å slappe av i en stressende hverdag. Uforutsette situasjoner, mye jobb og andre faktorer får oss til å stresse mer og dette påvirker hvor vidt vi klarer å slappe av. 

Behagly.no har som mål å gjøre hverdagen litt mer behagelig. I denne artikkelen skal dele våre 4 beste tips for å klare å slappe av. 

4 tips for å slappe av - Behagly.no

1. Gjør det du må først

Vi har alle ting vi absolutt må gjøre, men de aller fleste har en tendens til å utsette mange av disse tingene, dette kalles prokrastinering. Ikke bare baller arbeidsoppgavene på seg, men du blir mer og mer stresset ettersom at du føler at du aldri får ryddet unna dette. 

Vårt første tips er altså å rydde unna de oppgavene du vet du må gjøre. Det kan være det å skifte på sengen, gå betale noen fakturaer, vaske gulvet eller gjennomføre den treningsøkten som du vet at du bør gjøre.

Å klare å gjennomføre noe du ikke har lyst til, men likevel gjøre vil gi deg en mestringsfølelse og gjøre dagen langt bedre. 

2. Ta tid med deg selv

Rekke bussen, huske matpakke, levere barna i barnehagen, betale en regning før forfallsdatoen er noen av mange og stressende oppgaver vi møter regelmessig og noen ting møter vi på hver enste dag.

Vi blir konstant utsatt for stressende situasjoner, dermed er det desto viktigere å ta tid med seg selv og få ned pulsen. Hjemmespa er noe som kan bidra i stor grad til få ned pulsen og lar deg nyte tid med deg selv, hjemme. En infrarød sauna varmer opp kroppen raskt og øker blodsirkulasjonen. Etter en halvtimes tid i badstuen vil pulsen synke.  

3. Forbered deg 

Veldig mange velger å ikke forbedrede seg fordi det krever energi og vi har en tendens til å gjøre det som er lettest for oss selv, men av og til kan dette føre til at vi gjør det vanskeligere for oss selv.

Gode forberedelser kan der og da være litt krevende, men når du er godt forberedt vil du i den nødvendige situasjonen klare å overkomme hindringene du møter. For eksempel så kan det være greit å gjøre klar matpakken, trenings og skiftetøy før du legger deg dersom du må opp tidlig dagen etter. 

Så når du våkner opp på mandag morgen er alt klart, du kan spise en god frokost og ta det helt med ro før du går ut døren. Istedenfor å måtte stresse med å få lage en matpakke og pakke sekken.  

4. Ta vare på helsen

Din fysiske og psykiske helse henger sammen, en frisk og rask person har bedre forutsetninger for å ha en god mental helse og omvendt. Vi anbefaler deg å trene eller i hvert fall gå en tur minst 30 minutter om dagen - det vil bidra til en bedre mental og fysiskhelse. 

En stresset kropp blir ofte stiv og støl, da kan det være godt å løsne muskulaturen. En sammenleggbar badstue varme opp musklene og da er det perfekt å bruke en massasjepistol for å løsne på musklene, nå som de er mykere og mer elastiske. 

Vi håper disse tipsene kan bidra til at du klarer å slappe av bedre og gjøre din hverdag litt mer behagelig.