Hvordan forbrenne kalorier raskt?

Hvordan forbrenne kalorier raskt?

For å gå ned i vekt, holde vekten stabil eller gå opp, teller man antall kalorier man tar inn og teller antall kalorier en forbrenner. Dersom du går i overskudd av kalorier vil du over tid gå opp i vekt, dersom antall forbrente kalorier tilsvarer inntaket holder du en stabil vekt og går du i underskudd vil du gå ned vi vekt. 

Det er mange måter å øke prosessen med å forbrenne kalorier, de aller fleste vet at trening og fysisk aktivitet fører til at man forbrenner kalorier. Dette er fordi kroppen har behov for mer energi, og tar fra energi lagrene (kaloriene) for å gi deg nok energi til å gjennomføre en aktivitet. 

Men når du trener mye er det også naturlig at du blir mer sulten fordi lagrene blir tomme. Dette fører til at mange spiser mer og veldig ofte belønner man seg selv med matvarer som inneholder mer kalorier fordi man har vært flink og gjennomført en treningsøkt. 

Dette fører til at treningen du gjennomført kun holder vekten stabil. Du vil uansett bli bedre trent, men om målet er å gå ned i vekt, kan du ikke øke inntaket, selv om du øker aktivitetsnivået. 

Mat og kosthold

Veldig mange tror ta fysisk aktivitet er den viktigste faktoren for å gå ned i vekt, det er ikke helt korrekt. Fysisk aktivetet er den viktigste faktoren for å komme i god fysisk form, men for å gå ned i vekt handler det mer om hva du spiser enn hva du forbrenner. 

Med andre ord så er det mat og kosthold som påvirker din vekt i størst mulig grad. Si at du normalt ligger på 2000-2500 kalorier i matinntak per dag, som er helt normalt for en personer i alderen 30-60 år. Menn spiser ofte mer enn kvinner, men inntaket ligger som regel et sted mellom 2000-2500 kalorier per dag. 

For å gi deg et bedre perspektiv på hva 2500 kalorier så tilsvarer det 27 brødskiver uten pålegg (90kalorier per brødskive). Nå som du har en bedre oversikt over hva 2500 kalorier faktisk tilsvarer, så er det lettere å forstå hva som må til for å gå i underskudd. 

Spis matvarer med lite kalorier

Alt du spiser inneholder kalorier og noen matvarer inneholder lagt mer enn andre. Deriblant nøtter, olje, ris, godteri og potetgull - dessverre er det mye kalorier i matvarer vi spiser mye av. 

Grønnsaker, fettfri yoghurt, mager ost og knekkebrød er alternativer som inneholder mindre kalorier. Det betyr at du kan spise et større volum og mer mett og ikke overstige 2500 kalorier om dagen. Spiser du derimot likt volum av matvarer med mye kalorier vil du fort lande på 4000 kalorier om dagen. 

Fokuser på det du spiser

Det å telle kalorier er for veldig mange lite sunt i form av at man ofte får et dårlig forhold til mat, men det å være bevisst på volum og matretter er noe vi alle bør gjøre. Istedenfor å bruke for mye olje/smør når du steker egg, ta en neve med nøtter og unngå brødskiver hver frokost og heller erstatte brød med frukt og grønt vil du bli like mett, på færre kalorier. 

Nøkkel ord: Kalori effektiv

Nok søvn med kvalitet

Søvn er ikke bare nødvendig fordi du er trøtt og mister fokus, men det er mange prosesser som settes i gang mens du sover. Får du ikke nok søvn og ikke minst kvalitet på søvnen, vil ikke kroppen klare å gjennomføre nødvendige prosesser. 

For å kunne gå ned i vekt er det ikke bare viktig, men det er avgjørende at du sover nok. Personer som prøver å gå ned i vekt, uten nok søvn opplever problemer. 

  • Lengre søvn gir mindre anledning til å spise og redusert sukkerinntak
  • For lite søvn påvirker hormoner som stimulerer til overspising og gir en opplevelse av å være sulten
  • Søvn ser ut til å opprettholde muskelmassen ved vektnedgang noe som gjør at hvileforbrenningen forblir høyere og letter fortsatt vektnedgang.

Mindre stress

Mennesker har levd for tusenvis av år og de ubevisste organene/delene i kroppene våre oppfører seg akkurat slik som de vil, deriblant hjerte, deler av hjernen og andre organer.

Vi forteller dette, for å forklare følgende. For tusenvis av år siden måtte mennesker som villdyr gjør i dag, flykte fra stressende situasjoner. For å klare dette, må en spise mer for å få energi til å flykte. 

I dagens Norge, er det svært sjeldent nødvendig å flykte på grunn av livsfare, men våre organer forstår ikke dette. Våre organer reagerer på dine handlinger, og dersom du opplever mye stress og lar deg stresse lett, tror kroppen din at du har behov for å flykte. Og mange stressede personer opplever at de er sultne i store deler av dagen, som følge av at kroppen tror at den har behov for mer energi for å flykte. 

Dette kommer igjen tilbake til fysisk aktivitet, dersom du opplever mye stress i en periode, er det desto viktigere at du gjennomfører en treningsøkt eller er i fysisk aktivitet og/eller er strengere når det kommer til matinntak. 

Infrarød badstue 

Og helt til slutt, så kommer vi til det vi i Behagly tilbyr. Dersom du har en hektisk hverdag, en hverdag med mye stress og det er vanskelig å få et godt og balansert kosthold, finnes det mange alternativer som bidrar til vekttap og ikke minst, bedre søvn og mindre stress. 

Det vi har å tilby er en infrarød badstue, en sammenleggbar badstue som lar deg forbrenne kalorier mens du nyter ski VM, ser på favoritt serien på Netflix, etter trening eller mens du leser en bok. 

En infrarød badstue fra Behagly vil:

  • Hjelpe deg med å forbrenne kalorier raskt
  • Gi deg bedre hud
  • Økt søvnkvalitet
  • Nyte deilig hjemmespa

Infrarød Sauna - Behagly.no